What I do these days...
Det blev ingen prommis hem. Blev after work istället. Inte fy skam det heller iofs! Sen fixade jag ett engelskt telefonnummer och ringde och pratade lääänge med Roy. Min internetuppkoppling är helkass så Skype funkar inte, som tur var så finns det bra kontantkort här som gör att det är jättebilligt att ringa hem till Sverige.
Tänkte försöka mig på att berätta vad det är jag faktiskt gör här på dagarna. Från början så var det tänkt att jag skulle vara en springflicka. Arbetsuppgifterna skulle typ vara att sortera papper, skriva rent minnesanteckningar från möten och hämta kaffe och the till de anställda. Men när de insåg att jag faktiskt kan engelska och att jag har iallafall några hjärnceller så blev jag förflyttad till en riktig avdelning. Det är 4 stycken + jag som jobbar på min avdelning. De som jobbar där är "brokers" och det finns även en managementavdelning och en sales department.
Själva företagsidén på företaget där jag jobbar är att om du är ett företag som ska göra en stor marknadsföringskampanj som skall skickas ut via post/mail/telefon så måste du ha en himla massa personers kontaktuppgifter, dessa kan du ha samlat in genom att be kunder anmäla sig till nyhetsbrev eller genom att låta kunder köpa något som de får levererat till sin hemadress. Det finns massor av undersökningar som visar att om du adresserar ett utskick direkt till en person så kommer det att få mycket större respons än om den inte är adresserad. Men säg att du vill göra ett stort utskick till kunder som aldrig har varit i kontakt med ditt företag, för att locka kunder till ditt företag - då kan du kontakta ett annat företag som har samlat in data från sina kunder och köpa adresslistor av dem. Du köper deras kunders adressuppgifter, eller så byter du dina kunders kontaktuppgifter mot det andra företagets kontaktuppgifter.
Om du istället för att kontakta det andra företaget direkt kontaktar "mitt" företag istället så kan vi kontakta massor av olika företag åt dig och ge dig en blandning av människor som du inte skulle kunna få annars. Säg att du bara vill ha adressuppgifterna till 20 000 tjejer som är mellan 20 - 30 år gamla. Då räcker det inte med att kontakta bara ETT företag utan då behöver du flera olika företags listor. Det är där vi kommer in! Gah, kan inte förklara det på något bra sätt. Låter mest krångligt. Men hoppas att ni förstår iallafall. "Mitt" företag är störst i Storbrittannien när det gäller att hjälpa Charities (välgörenhetsföretag) att få tag på listor. Charities är vår specialitet.
Jag har precis fått ett eget litet projekt. Jag ska hjälpa PETA (People for the Ethical Treatment of Animals - ni vet de där typerna som brukar springa runt o släppa lös minkar och hälla färg på folk som bär päls..) med deras septemberutskick. Jag har fått veta målgruppen som organisationen vill nå och hur många namn de vill ha. Just nu arbetar jag med att ta fram ett excellark med förslag på vilka listor som skulle kunna funka för dem. 1/3 av förslagen ska vara listor som PETA har använt tidigare och som har fungerat bra, 1/3 ska vara listor som de aldrig har använt förut men som jag tror skulle kunna fungera och 1/3 ska vara företag som är villiga att göra ett "swap" (dvs byta sina listor mot PETAs listor...)
Vi hade ett sales meeting idag. Det innebär i stort sätt att ett annat företag som sysslar med precis samma sak som oss kommer och hälsar på och berättar om sina "listor" och försöker övertyga oss om att vi ska använda dem. De ville veta vilka våra målgrupper som våra 8 bästa kunder vill nå just nu, och en av våra 8 bästa kunder är PETA - vilket innebar att jag fick hålla en presentation om mitt lilla projekt för alla. Urs och fy för att hålla presentationer på engelska!! Men ja, det gick ganska bra.
Okej, sorry, nu blev det en novell igen. I morgon SKA jag gå hem från jobbet så då blir det lovar jag att det blir lite bilder också!
Mer info om företaget finns här på deras hemsida.
Tänkte försöka mig på att berätta vad det är jag faktiskt gör här på dagarna. Från början så var det tänkt att jag skulle vara en springflicka. Arbetsuppgifterna skulle typ vara att sortera papper, skriva rent minnesanteckningar från möten och hämta kaffe och the till de anställda. Men när de insåg att jag faktiskt kan engelska och att jag har iallafall några hjärnceller så blev jag förflyttad till en riktig avdelning. Det är 4 stycken + jag som jobbar på min avdelning. De som jobbar där är "brokers" och det finns även en managementavdelning och en sales department.
Själva företagsidén på företaget där jag jobbar är att om du är ett företag som ska göra en stor marknadsföringskampanj som skall skickas ut via post/mail/telefon så måste du ha en himla massa personers kontaktuppgifter, dessa kan du ha samlat in genom att be kunder anmäla sig till nyhetsbrev eller genom att låta kunder köpa något som de får levererat till sin hemadress. Det finns massor av undersökningar som visar att om du adresserar ett utskick direkt till en person så kommer det att få mycket större respons än om den inte är adresserad. Men säg att du vill göra ett stort utskick till kunder som aldrig har varit i kontakt med ditt företag, för att locka kunder till ditt företag - då kan du kontakta ett annat företag som har samlat in data från sina kunder och köpa adresslistor av dem. Du köper deras kunders adressuppgifter, eller så byter du dina kunders kontaktuppgifter mot det andra företagets kontaktuppgifter.
Om du istället för att kontakta det andra företaget direkt kontaktar "mitt" företag istället så kan vi kontakta massor av olika företag åt dig och ge dig en blandning av människor som du inte skulle kunna få annars. Säg att du bara vill ha adressuppgifterna till 20 000 tjejer som är mellan 20 - 30 år gamla. Då räcker det inte med att kontakta bara ETT företag utan då behöver du flera olika företags listor. Det är där vi kommer in! Gah, kan inte förklara det på något bra sätt. Låter mest krångligt. Men hoppas att ni förstår iallafall. "Mitt" företag är störst i Storbrittannien när det gäller att hjälpa Charities (välgörenhetsföretag) att få tag på listor. Charities är vår specialitet.
Jag har precis fått ett eget litet projekt. Jag ska hjälpa PETA (People for the Ethical Treatment of Animals - ni vet de där typerna som brukar springa runt o släppa lös minkar och hälla färg på folk som bär päls..) med deras septemberutskick. Jag har fått veta målgruppen som organisationen vill nå och hur många namn de vill ha. Just nu arbetar jag med att ta fram ett excellark med förslag på vilka listor som skulle kunna funka för dem. 1/3 av förslagen ska vara listor som PETA har använt tidigare och som har fungerat bra, 1/3 ska vara listor som de aldrig har använt förut men som jag tror skulle kunna fungera och 1/3 ska vara företag som är villiga att göra ett "swap" (dvs byta sina listor mot PETAs listor...)
Vi hade ett sales meeting idag. Det innebär i stort sätt att ett annat företag som sysslar med precis samma sak som oss kommer och hälsar på och berättar om sina "listor" och försöker övertyga oss om att vi ska använda dem. De ville veta vilka våra målgrupper som våra 8 bästa kunder vill nå just nu, och en av våra 8 bästa kunder är PETA - vilket innebar att jag fick hålla en presentation om mitt lilla projekt för alla. Urs och fy för att hålla presentationer på engelska!! Men ja, det gick ganska bra.
Okej, sorry, nu blev det en novell igen. I morgon SKA jag gå hem från jobbet så då blir det lovar jag att det blir lite bilder också!
Mer info om företaget finns här på deras hemsida.
Kommentarer
Trackback